10 stappen plan

10 sessies op woensdagavond ( 19u - 20.30u)

data: 03/10; 10/10; 17/10; 24/10; 31/10; 07/11; 14/11; 21/11; 28/11; 13/03

kostprijs: €250

een gezonde geest EN een gezond lichaam!

Een gezonde geest EN een gezond lichaam? Het kan als we samen aan de slag gaan! Diëtiste Fien en psychologe Elien slaan de handen in elkaar en voorzien voor jou een 10- stappen plan waarbij we in groep streven naar een gezond gewicht en vooral: een gezonde en haalbare levensstijl. Geen opgelegde diëten maar wel begeleiding op maat!

Volgende onderwerpen komen aan bod:

SESSIE 1: Info en motivatiemoment met Elien en Fien

Wat is jouw doel? Wat wil je bereiken?

We geven het startschot en wegen jou voor de eerste keer. Je krijgt een duidelijke uitleg en analyse over je lichaamssamenstelling. Vervolgens gaan we samen op zoek naar een realistisch en haalbaar doel. 

weegmoment 1

SESSIE 2:  Individueel dagboekmoment met Fien

Tijdens deze sessie overlopen we samen het eetdagboekje. Wat ging er al goed? Wat kan er nog beter? We geven advies op maat en een advies dat bij jouw levensstijl past.  Op deze manier gaan we op zoek naar een eetpatroon dat je levenslang kan volhouden.

We kijken na 1 week ook eens naar jouw gewicht, vet en spierpercentage

weegmoment 2

SESSIE 3: Wat is jouw eet-motivatie?: infosessie rond emotioneel eten met Elien

Eten doen we vanuit verschillende redenen: soms omdat we iemand iets lekkers zien nemen ( denk maar aan de vele reclame die we dagelijks zien!), soms omdat we gestresseerd zijn, ons vervelen of een andere emotie gewaar worden.

Samen onderzoeken we waardoor jij soms wel eens aan het "sneukelen" gaat en bekijken we hoe we hier meer bewust mee kunnen omgaan.

SESSIE 4: De nieuwe voedingsdriehoek & vetarm koken met Fien

Wat is er veranderd in de nieuwe voedingsdriehoek en hoe kan je deze veranderingen toepassen in je alledaags eetpatroon?

Welk effect heeft beweging op gewichtsverlies?

We kijken tijdens deze workshop op welke manier je correct kan gaan bewegen door enkele kleine aanpassingen te doen.
Daarnaast gaan we ook op zoek hoe we gerechten gezonder kunnen maken door enkel de bereidingswijze aan te passen.
Evaluatie gewicht, vet en spierpercentage.

weegmoment 3

SESSIE 5: Hoe beïnvloeden onze gedachten ons eetgedrag? Leerrijke workshop met Elien

Onze gedachten, gevoelens en gedrag (ook wel de 3 G's genoemd) zijn factoren die zeer sterk samenhangen en elkaar hierdoor ook beïnvloeden. Dit is ook het geval bij eetgedrag, dit wordt sterk beïnvloedt door de zogenoemde eet gerelateerde en faciliterende gedachten. Deze gedachten zorgen ervoor dat ons verlangen naar (ongezond) eten verhoogd wordt. In deze sessie wordt stil gestaan bij deze gedachten, waardoor je het gevoel zal hebben meer controle te krijgen over je eetgedrag.

SESSIE 6: Ontbijt en tussendoortjes met Fien

Tijdens deze sessie bespreken we hoe een gezond ontbijt / tussendoortje er moet uitzien.

Wat is het belang van het ontbijt en tussendoortjes?
Op het einde is er ook de mogelijkheid om enkele receptjes te proeven.
Je krijgt een receptenbundel mee naar huis om ze thuis ook eens uit te proberen.

Evaluatie gewicht, vet en spierpercentage na 7 weken

weegmoment 4

SESSIE 7 : Zelfcontrole vergroten ! workshop met Elien

Uit onderzoek blijkt dat zelfcontrole een beschermende factor tegen overgewicht is. In deze sessie staat we stil bij 3 mogelijke interventies die jouw zelfcontrole kunnen verhogen:

- Interventies die jouw eigen omgeving zodanig organiseren zodat de kans op ongewenst (eet)gedrag afneemt

- Interventies waarbij we focussen op alternatieve gedragingen

- Interventies die de bewustwording tot het eigen eetgedrag verhogen

SESSIE 8: Marketing en voeding . Infomoment met Fien

Wat doet de media met ons. Hoe worden we verleid/ misleid door onze tv?

We kijken eens na op de weegschaal wat het resultaat is na 9 weken. Evaluatie gewicht, vet en spierpercentage

weegmoment 5

SESSIE 9: Terugvalpreventie en problem-solving. Workshop met Elien

Wanneer je gekomen bent tot een gedragsverandering en je nu dus een gezonde levensstijl hanteert, is het belangrijk om deze ook aan te houden! Tijdens deze sessie krijg je extra tips over het behoud van gedragsverandering en wordt preventief op zoek gegaan naar mogelijkheden om moeilijke perioden zoals vakanties, feestdagen, een kleine gewichtstoename, ... te doorstaan. Door middel van problem solving technieken wordt tijdens deze sessies een persoonlijk actieplan opgesteld waardoor je jezelf op deze moeilijke situaties kan voorbereiden en hierop kan anticiperen.

SESSIE 10: terugkomstmoment